Marie

Kroppsspråk

Tydligen har jag inget kroppsspråk what so ever. Och jag pratar alltid i samma tonläge och gör inga betoningar på ord alls. I ett samtal med en annan människa så uppfattas 10 procent av ordens innebörd, 20 procent är tonfallet och betoningar och 70 procent kroppsspråk. Det är ju viktigt då att ha ett kroppsspråk och ha de där betoningarna. Egentligen är det sagt att jag ska öva på detta men hur ska jag kunna göra det när jag är så osäker och har suttit med händerna i knät spänd, inte rört en min fast jag pratat och pratat i det tonläget som jag gör i säkert mer än 10 år. Och egentligen borde jag prata högre bland folk också för ingen hör vad jag säger. Man blir avbruten eller så hör de inte en alls. Och jag som redan är sjukt osäker, spänd och väljer med försiktighet vad jag ska säga hela tiden tar det hårt att när jag väl säger något så överröstas jag eller hörs inte alls. Det är verkligen att känna sig totalt ensam fast man sitter med ett gäng vänner runt sig.
2010-07-10 @ 21:30:52 Jag Permalink


Kommentarer
Postat av: Molly D

Jag har också lärt mig båda. Det kom inte "naturligt" så att säga. Speciellt att gestikulera och prata med kroppen mer. Det går!



Och det är roligt att öva, har några knep. I min senaste kurs har vi gjort samtalsövningar och något som kallas matchning. Matchning kan hjälpa dig att "bli hörd", folk kommer uppfatta dig om en i samtalet, trovärdig och intressant snabbare och med enkla knep..Sjukt nyttigt och spännande. Det går att applicera på det du beskrvier. Vill du kan jag lära dig grunderna över en fika och låna dig en bok i ämnet :) Kram!!

2010-07-10 @ 22:48:11
Postat av: Marie

nej, det är så svårt att bara försöka när man typ aldrig gjort det innan.



okej. behöver nog alla knep jag kan få :P tar gärna en fika och lånar gärna bok! kram.

2010-07-12 @ 10:06:03
URL: http://marybeat.blogg.se/
Postat av: Anonym

känner igen mig. att känna sig väldigt ensam fast man sitter med folket runt om sig. Och att prata utan att röra på munnen. Säg gärna vad boken heter.

2010-07-12 @ 23:58:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0